vrijdag 4 mei 2012

The Making Of...Sound And Vision Barbie

 SOUND AND VISION BARBIE (Ama de Jong, 2012)

In januari bleef na een opruimactie in huize Ama een doosje met afgedankt cassettebandjes over. Een oproep op Facebook of iemand anders uit de creatieve vriendenkring er iets mee kon, leverde wel wat crea tips, maar geen gegadigden op. De bandjes bleven vergeten in een hoekje staan, totdat in februari de volgende oproep verscheen:
"Het Groninger Museum organiseert een ontwerpwedstrijd. De opdracht is: Ontwerp een jurk voor Barbie. Laat je inspireren door de tentoonstellingen van Azzedine Alaïa of Iris van Herpen in het Groninger Museum."

Bekend met de ontwerpen van Iris van Herpen, wist ik direct dat de cassettebandjes het materiaal zouden worden. Maar ik wilde de ontwerpen van zowel Iris als Azzedine Alaïa eerst in levende lijve zien voordat ik aan de slag zou gaan.
Eind april werd de tentoonstelling van Iris van Herpen geopend en zouden beiden gelijktijdig te zien zijn (de tentoonstelling van Alaïa is trouwens tot 27 mei verlengd, dus dat kan nu nog steeds!). Tip: met de GM collector kan je extra informatie verzamelen om thuis rustig op de computer na te bekijken.

Bij de serie Synesthesia wist ik mijn ontwerp: Synesthesia (2010) gaat over vermenging van de zintuigen. Terwijl ik om de ontwerpen heen liep klonk het in mijn hoofd: blue,blue, electric blue: "Sound and Vision" van David Bowie!

Het cassette tape is op 3 manieren gebruikt:
1: Weven voor de body: wat een monnikenwerk. Ik heb wel 20 lapjes gemaakt, voordat het me lukte er een aan de achterkant te verstevigen met plakband.
2: Gecontroleerde chaotische kluwe voor schouder top.
3: Gelamineerd voor hoofdobject en heupobject. Ging ook niet in 1 keer goed.
Conclusie: neem liever niet als basismateriaal cassette tape! ;)
Onzichtbaar detail: 1 van de 2 gebruikte cassette bandjes bevat de Single Collection van Bowie.

Halsobject: Fan guard uit de computer onderdelen box van m'n vriend (wel eerst toestemming gevraagd).

Voor de schoenen had ik eigenlijk pickup naalden willen gebruiken als naald-hakken, maar kon niet meer aan een paar komen. Dus het is een combinatie van veiligheidsspeld met tiewrap geworden.

En om het plaatje compleet te maken: glowsticks!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten