dinsdag 30 april 2013

Maak je eigen hoofdtelefoon kussentjes / Haakpatroon

Een paar jaar geleden kocht ik een Logitech Headset ClearChat Style. De set was niet duur en ideaal voor Skype. En de headset doet het nog steeds prima.
Enige probleem dat zich ging voordoen was dat de oorkussentjes versleten raakten.


"Geen probleem" dacht ik, want ik koop gewoon wat nieuwe kussentjes.
Helaas: die bestaan niet!
Een electronica zaak heeft me nog geholpen te zoeken of er iets van een ander merk op past, maar zonder succes.

Ik heb contact gezocht met Logitech of zij iets konden adviseren, maar ze kwamen niet verder dan vragen wanneer ik het had gekocht, om te kijken of het nog onder garantie viel. Nu viel ik al buiten die termijn. Maar zowiezo vind ik het niet kloppen een headset af te schrijven alleen omdat er geen nieuwe oorkussentjes voor zijn.

Tijd voor een creatieve oplossing:
Ik heb zelf nieuwe kussentjes gehaakt van biologisch katoen!

Hier is het patroon voor de gehaakte oorkussentjes:

Materiaal:
Dik biologisch katoen (Ik gebruikte Linea Pura Organico van Lana Grossa)
Haaknaald 5

Haak een cirkel van 3 lossen, sluit ring met halve vaste.
Haak 3 lossen, haak in cirkel 11 stokjes, sluit met halve vaste.
Haak 2 lossen, haak 1 vaste in 1 steek, 2 vasten in de volgende. Herhaal tot cirkel rond is, sluit met halve vaste.

In de volgende rondes haak je niet in de hele steek maar alleen in het achterste lusje:
Haak 2 lossen, haak in elke steek 1 vaste, tot einde ronde, sluit met halve vaste.
Haak 2 lossen, haak 1 vaste, sla steek over, tot einde ronde.

Knip draad beetje ruim af.
Schuif je gehaakte kussentje over de speaker van je hoofdtelefoon. Zet met een borduurnaald de losse draad vast om het hoofdband. Afhechten.
Voor het 2e oor kan je de losse draad er wat verder doorheen rijgen om ook aan het snoertje vast te zetten.
Voila!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten