zaterdag 28 juni 2014

Plastic fantastic? Bakeliet

Het wordt tijd om het te bekennen. Je zou het misschien niet verwachten van een milieubewust persoon als ik: maar ik heb een kleine obsessie met plastic. Om precies te zijn: Bakeliet.

Mijn Bakeliet collectie:


Met recht mag dit een enorme guilty pleasure genoemd worden. Ik ben mij terdege bewust van de impact van plastic op het milieu en leefomgeving, zowel in het productieproces als het gebrek aan afbreekbaarheid.

Wat is Bakeliet?
Bakeliet is het allereerste synthetische plastic en dankt zijn naam aan de in de VS werkzame Belgische scheikundige Leo Baekeland. Bakeliet is een harde kunsthars, opgebouwd uit fenol en formaldahyde. De belangrijkste eigenschap was de hoge temperatuur bestendigheid, waardoor het toepasbaar was in onder andere electrotechniek. Er bestonden al semi synthetische kunststoffen zoals celluloid, maar deze hadden als nadeel dat ze extreem brandbaar waren. Beakeland deed zijn ontdekking in 1907 en vroeg ook patent aan op de naam Bakeliet.

Ik kende Bakeliet eigenlijk vooral als zwart (soms wit) kunststof waar telefoons van werden gemaakt, en de draaischakelaars uit het huis van mijn opa, zoals deze:
Via de foto's Squirreljunkie op Instagram ondekte ik de prachtige kleurrijke Bakelieten sieraden die er vroeger werden gemaakt. In mijn tienertijd had ik een voorliefde voor jaren 60 spulletjes. Maar de kunststof producten uit die tijd waren vaak bekrast en dof. En deze, toch veel oudere sieraden van hard plastic / vroeg plastic waren juist nog net zo mooi als toen ze net gemaakt waren. Zo begon mijn zoektocht naar Bakeliet. En toen ik eenmaal het in mijn handen had gehad was ik verkocht.
Op de bovenste foto zie je mijn huidige verzameling. In mijn AllFairness winkel vind je de sieraden die ik niet zelf hou.

Deze post gaat nog een aantal vervolg artikelen krijgen, over o.a.:

Welke stijlen sieraden werden er zoal gemaakt?
Hoe herken je Bakeliet?
Waar vind/koop je Bakeliet?
Welke andere toepassingen zijn er?
Wat is Philite?

Zijn er nog andere dingen die jullie graag zouden willen weten over Bakeliet of vroeg plastic?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten